Sök:

Sökresultat:

457 Uppsatser om Head tracking - Sida 1 av 31

Alternativa metoder för att kontrollera ett användargränsnitt i en browser för teknisk dokumentation

When searching for better and more practical interfaces between users and their computers, additional or alternative modes of communication between the two parties would be of great use. This thesis handles the possibilities of using eye and head movements as well as voice input as these alternative modes of communication. One part of this project is devoted to find possible interaction techniques when navigating in a computer interface with movements of the eye or the head. The result of this part is four different controls of an interface, adapted to suit this kind of navigation, combined together in a demo application. Another part of the project is devoted to the development of an application, with voice control as primary input method.

Undersökning av stereo och dynamiskt perspektiv i horisontell fish tank virtual reality

Ett par av de trick som används i virtual reality för att få 3D-världen att verka mer levande är stereoskopi och ett dynamiskt perspektiv med Head tracking. Tidigare undersökningar har visat att Head tracking har större effekt på 3D-upplevelsen än stereo [1], i alla fall när bilderna visas på en vanlig datorskärm. Den här undersökningen har försökt att ta reda på om samma sak gäller då den virtuella världen projiceras på en horisontell bordsskiva. Intressant nog går resultaten från det genomförda experimentet tvärt emot all teori. Tyvärr kan inga konkreta slutsatser dras eftersom alltför många felkällor har uppmärksammats, men studien öppnar ändå upp för framtida forskning..

Path tracking för spelagenter i konstant hastighet

Denna rapport har jämfört olika path tracking-algoritmer för att se vilken som presterar bäst för spelagenter som färdas i konstant hastighet. Tre vanliga path tracking algoritmer som ofta används inom robotik har valts ut för undersökningen, Follow The Carrot, Pure Pursuit och Vector Pursuit. Algoritmerna har implementerats i C# och simuleringarna har genomförts i Unity 4.0. Path tracking-algoritmerna har testats på ett antal olika vägar för att se hur de lyckas följa vägen. Av simuleringarna så visar det sig att Pure Pursuit och Vector Pursuit presterade likvärdigt för spelagenter i konstant hastighet samt att de presterade bättre än Follow The Carrot..

Gruppmålföljning av markobjekt

This Masters Thesis considers tracking of ground targets. Since ground targets often are difficult to detect with sensors a track is easily lost in ground target tracking. The main question in this thesis is whether information on close targets and observations of them can be used to make the tracking more reliable. An algorithm using Kalman filters and JPDA-association to create a group track for vehicles travelling together has been implemented in Matlab. Using the state of the centre of the group the state of a vehicle in the group can be updated.

Är tiden inne för virtual reality i hemmet? - En experimentell studie av virtual reality med 3D och head tracking

Genom åren har intresset för och satsningar på underhållning i tredimensionellt format (3D) gått i vågor. Idag har de flesta biografer stöd för att visa 3D-filmer. Utöver detta intresse har det på senare år även börjat komma mer teknik för 3D i hemmet. Det har också introducerats många nya mer immersiva och intuitiva inmatnings-enheter som bidrar till under-hållning med element av virtual reality hemma. Företagen Sony, Nintendo och Microsoft har alla lanserat olika typer av avancerade tekniker för sådana inmatnings-enheter till sina spel-system.

Modellbaserad ekoföljning i vätskefyllda tankar

This thesis discusses model based tracking of radar echoes in tanks with liquid content. The errors in the measurements are not always random in these cases, and the interference that occurs when nearby echoes moves in relation to each other makes tracking difficult. The tracking problem can be broken down to four parts; track initiation, track destruction, association of the measured echoes to the tracks and to update the tracks with the associated echoes. The radar measurement is primarily made on the surface. However, additional echoes from the tank floor or other structures and double bounces are normally present.

Modern virtual reality

Målet med detta projektet var att se hur långt vi kunde ta virtual reality med hjälp av moderna tekniker och ideer. Detta genom att kombinera traditionell virtual reality med en Head Mounted Display samt headtracking, sedan lägga till relativ positionering. Sammantaget skulle det ge en helt ny spelupplevelse med dig som spelare i centrum. Genom att titta på andra projekt ska vi undvika att göra om deras misstag. Sedan var vårat huvudmål att utvärdera människans reaktion på en virituell verklighet..

Modern virtual reality

Målet med detta projektet var att se hur långt vi kunde ta virtual reality med hjälp av moderna tekniker och ideer. Detta genom att kombinera traditionell virtual reality med en Head Mounted Display samt headtracking, sedan lägga till relativ positionering. Sammantaget skulle det ge en helt ny spelupplevelse med dig som spelare i centrum. Genom att titta på andra projekt ska vi undvika att göra om deras misstag. Sedan var vårat huvudmål att utvärdera människans reaktion på en virtuell verklighet..

Eye tracking som interaktionsmetod för interaktiva informationsskärmar

Informationsskärmar återfinns idag på en mängd olika platser: i butiker, bibliotek, buss- och tågterminaler och liknande. Informationsskärmar är på frammarsch och spås bli en ännu vanligare syn framöver. Oftast är dessa skärmar helt statiska, det vill säga det går inte att interagera med dem och i de fall de tillåter interaktion handlar det främst om pekskärmar. Pekskärmstekniken har dock vissa tillkortakommanden och det finns ett behov av att undersöka nya sätt att interagera med datorer och informationsskärmar. En teknik som funnits länge i olika former men fram tills nyligen varit relativt otillgänglig för vanliga konsumenter är eye tracking (ögonspårning), en teknik för att spåra ögonrörelser hos människor.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur eye tracking kan kombineras med en informationsskärm.

Beräkning av ASME-flänsar enligt EN-standard

In this thesis, a transparent model of the human head has been constructed which was filled with a substance that represented the brain. This model was later crash tested. This was done in order to examine how a transparent model of the human head can be constructed to generate accurate data from crash tests. It was also done in order to examine how impacts on the front of the head can deform the rear of the brain. When a head is decelerating, the brain moves forward inside the skull and may hit the front of the skull.

Lokal anpassning och implementering av Operation Management System

In this thesis, a transparent model of the human head has been constructed which was filled with a substance that represented the brain. This model was later crash tested. This was done in order to examine how a transparent model of the human head can be constructed to generate accurate data from crash tests. It was also done in order to examine how impacts on the front of the head can deform the rear of the brain. When a head is decelerating, the brain moves forward inside the skull and may hit the front of the skull.

Engreppsskördare med Head-Up Display

Arbetsbelastningen för föraren i en engreppsskördare är stor. Vid aptering måste föraren fokusera om blicken för att läsa av information från en Head-Down Display (HDD) samtidigt som föraren måste ha kontroll på kranspetsen vilket bidrar till arbetsbelastningen.Syftet med projektet var att undersöka om arbetsbelastningen i engreppsskördare reducerades med Head-Up Display (HUD) under aptering. Först testades fyra HUD-gränssnitt i en simulator, därefter omarbetades gränssnitten innan de slutligen testades i en engreppsskördare i fält. En HUD-demonstrator utvecklades för detta ändamål.Resultatet visade att arbetsbelastningen samt apteringstiderna minskade i simulatortestet med HUD jämfört med HDD. I fältstudien förblev arbetsbelastningen oförändrad men apteringstiderna minskade.Att arbetsbelastningen minskade med HUD jämfört med HDD kan bero på att HUD är bättre än HDD och/eller att konceptens gränssnitt är effektivare att arbeta med än Valmet Maxi gränssnittet.En HUD-demonstrator som fungerar under ljusstarka förhållanden och som tål påfrestningarna i en skördare borde utvecklas för vidare tester..

Mekanisk modell av människans huvud för simulering av skalltrauma och hjärnskada

In this thesis, a transparent model of the human head has been constructed which was filled with a substance that represented the brain. This model was later crash tested. This was done in order to examine how a transparent model of the human head can be constructed to generate accurate data from crash tests. It was also done in order to examine how impacts on the front of the head can deform the rear of the brain. When a head is decelerating, the brain moves forward inside the skull and may hit the front of the skull.

Bibliotekschefer och stress - En kvantitativ studie av arbetsrelaterade stressfaktorer i svenska folkbibliotek

This dissertation discusses head librarians in Swedish public libraries and the stress factors which affect them. The aim is to map out potential stress factors which head librarians come across in their day-to-day work. The purpose of the dissertation is to answer the following question: what stress factors affect library managers in Swedish public libraries? The dissertation was conducted through a literature study, informal interviews and a quantitative questionnaire. The results of the quantitative questionnaires show that the factor that produces the highest level of stress is having too many different tasks.

Två nyladdade batterier och en morotskaka : - Konsten att motivera sig själv som chef

When we started this study we quickly saw that almost all the previous research that we find was focused and concentrated on the fact that the employees should be motivated. The research also presents a top-down perspective which means from the head to the employee. A Swedish newspaper wrote in an article that 1/3 of all Swedish heads can?t motivate their employers. A Swedish internet platform discusses this and says that heads need to be motivated to be able to motivate people around himself.

1 Nästa sida ->